Jõulud Prantsusmaal!

Oleme juba mitu nädalat hoogu võtnud, et minna Strasbourgi jõuluturule, mis peaks olema Euroopa üks ilusamaid, aga ilmad on olnud üsna vihmased ja külmad viimasel ajal, nii et see aasta jääb seal kahjuks käimata. Detsembri alguses avati siin minu kodulinnas, Thionville'is, jõuluturg. Läksimegi lihtsalt ühel pühapäeva õhtul ajaviiteks jalutama ja no paremat ajastust oleks olnud raske otsida. Ma ei tea, kas see oli mingi avamine või mis iganes üritus, aga meid võttis vastu suur rongkäik - traktorite taha olid pandud haagised, mille peal olid siis päkapikud, jõuluvanad, kuused, kingitused, lapsed jms. Mitu erinevat orkestrit, võimlejad, tantsijad, kõigile jagati komme ja muud kraami. Linna keskel on siuke suurem plats, mille ääres on kohvikud ja restoranid, aga nüüd oli see kaetud väikeste armsate majakestega, kus siis pakuti hõõgveini, vahvleid, pannkooke, piparkooke jms. Jalutasime natukene edasi, leidsime ühe suurema katuselause, kus inimesed jutustasid ja jõid sooja jooki. Seal oli veel ka väike, aga armas uisuväljak ja karussellid lastele. Nii äge, et siin meie linnas ka ikka miskit toimub. Täitsa jõulutunne tuli peale juba :) 
Eelmisel nädalal viis meie prantsuse keele õpetaja, Eulalie, meid Metzi jõuluturule. Seal oli neid turukesi üsna mitme koha peal, nii et jalutasime need kõik rahulikult läbi. Esimene oli siuke suurem ala uisuväljaku, kuuse ja jõulumajakestega, kus müüdi peamiselt erinevaid jõuludega seotud toite ja jooke. Saime proovida nougatit, mis oli niiiii hea, et see vist jäigi mu õhtu kõige suuremaks maitseelamuseks. Teised võtsid hõõgveini või kuuma šokolaadi. Kuna meil oli eesmärk proovida niipalju prantsuse asju, kui võimalik, siis tegigi Krissu otsa lahti ja ostis küpsetatud kastaneid. Ma proovisin ka ühe. Ei saaks öelda, et see midagi kohutavat oli, aga ma vabatahtlikult seda uuesti ei sööks. Jalutasime mööda linnatänavaid, mis olid kõik nii mõnusalt jõuluselt ära kaunistatud. Jõudsime teise turu juurde, kus müüdi lisaks söögile ka käsitööd, kujukesi, küünlaid, seepe jms. Me võtsime ühed vahvlid, mis olid tiba toored :D Eliise pakkus välja, et me võiks minna Metzi katedraali vaatama. Kirik oli hästi ilus ja suursugune ning mis eriti vahva, sinna oli püsti pandud suur vaateratas, millest muidugi eestlased ei suutnud käsi eemal hoida ja nii me sõitma läksimegi. Vaateratas viis meid ikka üsna kõrgele, nii et saime imetleda katedraali ka ülevalt poolt. Kiriku kõrval olid ka kaks väiksemat ala, kus pakuti süüa-juua. Proovisin lonksu kohalikku Metzis tehtud õlut, mis maitses nagu iga teine õlu (ehk siis ebameeldivalt :D). Õhtu lõpetasime ekstreemselt ehk siis konnadega. Ma olin üliskeptiline, aga no et saaks ikka küsijatele ära öelda, et kas ma olen Prantsusmaal konna söönud, siis võtsime nelja peale ühe taldriku. Natukese ootamise järel antigi meile küüslauguselt lõhnav taldrik konnajalgadega. Ma proovisin kaks tükki. See maitses põhimõtteliselt nagu praetud küüslaugu kana, aga kuna see oli nii kondine ja liha seal peal eriti ei olnud, siis see käis mul suus üsna ringi ja tekitas rõvedaid külmavärinaid. Never again. Noh, vähemalt proovitud ja teistele näiteks väga maitses. Mida ma veel  prantsuse traditsioonilisest köögist tahaks proovida on tarte tatin ehk põhimõtteliselt tagurpidi soe õunakook, Alpidest pärit jõulusöök tartiflette ehk kreemine kartuliroog liha ja sibulaga, escargots ehk teod ja sibulasuppi. 

Vaaterattalt märkasime hästi värviliselt valgustatud "külakest". See tundus meile üsna lähedal olevat, nii et pärast konnasöömist jalutasime mööda jõeäärt kuniks jõudsime reaalse Winter Wonderlandi juurde. See oli põhimõtteliselt lihtsalt üks sinka-vonka kulgev tee läbi pargi, kus puud olid täis värvilisi lambikesi ja tulukesi ning tee ääres olid erinevad valgustatud kujukesed - kiikhobused, kingitused, pulgakommid, mänguasjad jne. Te oleksite mu nägu pidanud nägema - see lihtsalt säras! Ma olin lihtsalt nii vaimustatud sellest kõigest ja klõpsisin megalt pilte. See vist oleks iga fotograafi unistuste jõulunurk. Oeh, kui ilus. Kell oli selleks ajaks juba üsna palju, nii et hakkasime vaikselt auto poole tagasi kõndima ja läksime koju.

Pühapäeval käisime Nancys Liisi ja Anu mängu vaatamas Marcq-en-Baroeul vastu, kes eelmine aasta võitis esiliiga ja tõusis Pro Asse. Enne mängu tegime kiire tiiru kesklinnas, kus oli ka üles seatud nunnu jõuluturuke ja seal oli parasjagu algamas mingi orkestri kontsert, mida me natukene kuulasime. Kõhud olid tühjad ja vihma hakkas sadama, nii et läksime samasse burgerikohta sööma, kus eelmine kord Nancys olles käisime. Mu burks oli idekas, aga ma sain vist sellest lihast toidumürgituse, nii et mu järgnev öö ei näinud just kõige ilusam välja ja burksidega on mingiks ajaks kindlasti nüüd done :D Esimese geimi võitsidki külalised ja no ma olin ikka väga üllatunud, kui head mängu nad mängisid. Teises oli Nancy parem, võitsid geimi ja peale seda oli juba lebo 3:1 Anule ja Liisile. Mõlemad mängisid väga tublilt, Anu tegi superpartii. Veits rääkisime juttu, viisime tublid mängumehed sööma ja sain Liisilt üliarmsa sporditopi sünnipäeva kingituseks. Ta igal aastal naelapea pihta tabanud oma kingitustega, nii et ma alati nii elevil, kui ta ütleb, et tal mulle kingitus. :)
Panen siia väikse galerii meie Metzis käigust:)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Comments